16 juli 2009

RVS flat - 50 jaar wonen


Op 4 juli jl. werd de foto-expositie 'DE RVS FLAT - 50 JAAR WONEN' geopend door Karen Bebelaar, portefeuillehouder fysiek, participatie en kunst en cultuur van de Deelgemeente Delfshaven.

In opdracht van twee actieve en enthousiaste bewoners van de RVS flat heb ik deze foto-expositie gemaakt over de flat en haar bewoners. Als je op de foto's klikt en de tekst hebt gelezen, krijg je een goed beeld van de historie van de flat en een aantal bewoners. In de hal en het fraaie trapportaal van de flat hangen 12 foto-affiches.


Het was een zeer inspirerende opdracht, waarbij ik bijzondere contacten heb opgedaan met bewoners van de flat. Van 23 tot 96 jaar jong! Met prachtige verhalen over de paardentram die toen nog in Rotterdam reed, het zien bouwen van de Euromast, werken voor Onassis en trompet spelen in Harlem. Mooi hoe de dames die al vanaf 1958 of kort daarna in de flat wonen nog steeds hartstikke blij en trots zijn op hun woning. En dat dat ook bij jongere generaties het geval is.


Ik ben nogal nostalgisch van aard en deze flat sluit daar mooi op aan (ik ben zelf maar 2 jaar jonger). Bij Pieter Rejack zag ik de originele keuken uit 1958 terug, zoals ik die zelf ook in mijn eerste huurhuis had. En een telefoon met draaischijf; benieuwd of een kind van 6 enig idee heeft hoe die werkt.


Een makelaar zou het een 'beknopte woning' noemen. Een eufemisme voor klein. Bewoners moeten woekeren met de ruimte en hebben allerlei slimme oplossingen gevonden voor het opbergen van hun spullen. Je moet niet aan een verzamelwoede lijden. Mark en Karin weten hun huishouden zelfs nog met twee poezen te combineren.


Toen ik bij Raoul binnen stapte, kreeg ik meteen een zonnig gevoel. Zachtgroene muren en kleurige schilderijen: helemaal de sfeer van zijn geboorteland. Niets geen 'showroom': iedere bewoner heeft een eigen sfeer aan zijn of haar woning gegeven.

De foto-affiches hangen in de flat voor onbepaalde tijd, hoewel het de bedoeling is dat ze ook nog in het Deelgemeentekantoor of op andere plaatsen in Rotterdam tentoongesteld worden.

De flat is niet openbaar toegankelijk.

Er wordt aan een boekje gewerkt, waar de volledige interviews en nog meer foto's van de flat en bewoners in komen. Als je zelf in de flat hebt gewoond en bijzondere informatie hebt, dan kun je dat doorgeven via rvsflat@gmail.com.

1 opmerking:

Ernst van Loon zei

Hey Mick,
Da's een mooi document geworden! Strakke en stijlvolle beelden.

Groetjes,
Ernst